Bilimportørene tar produsentansvaret alvorlig gjennom forskriftsmessig gjenvinning. Dette skjer gjennom selskapet Autoretur AS. Og det skjer non-profit.
Da ELV (den felles europeiske direktivet om ansvaret for kjøretøy gjennom hele dets levetid) ble innført, fikk alle bilprodusentene selv ansvaret for materialene i kjøretøyet gjennom hele dets levetid. I praksis betød det at produsentene måtte sørge for forsvarlig og forskriftsmessig produksjon og til slutt gjenvinning av kjøretøyene.
Norges forpliktelser overfor EU og ELV defineres i de overordnede prinsippene for norsk miljø- og klimapolitikk.
Samtidig skal mengden farlig avfall som genereres reduseres innen 2020 sammenholdt med 2005-nivå.
I 2006 ble EU-forskriften REACH innført. REACH (Registration, Evaluation, Authorisation of CHemicals) skal sørge for å oppnå bedre beskyttelse av helse og miljø. Forskriften slår fullt inn i Norge i 2018 etter en elleve år lang implementeringsperiode.
Batterier fra elbiler, hybrider og plug-in-hybrider er en kommende utfordring som også ligger under produsentansvaret. Autoretur og Bilimportørenes Landsforening (BIL) har allerede tatt tak i utfordringene rundt gjenvinning av høyenergibatterier fra denne type kjøretøy. I 2017 ble selskapet Batteriretur Høyenergi AS etablert i samarbeid med Batteriretur AS for å sørge for forsvarlig og forskriftsmessig håndtering av fremdriftsbatterier. Les mer om dette her.
I stedet for å ha mange innsamlingssystemer så ble Autoretur AS et felles system for innsamling og gjenvinning av kjøretøy i Norge for alle bilmerker/bilimportører. Dette skiller seg fra hvordan produsentansvaret blir håndtert i andre land. I Sverige, for eksempel, har hver enkelt importør selv avtaler med gjenvinningsoperatører i markedet.
Autoretur bygde også et rapporteringssystem for all innsamling av kasserte kjøretøy, Autostat. Dette datasystemet ble ryggraden i suksessen til norsk gjenvinning av vrakbiler.
LES MER: BILEN DIN BLIR NYE TING
Non-profit
For å sikre at ikke kommersielle og økonomiske hensyn kommer i veien for målet om innsamling og gjenvinning av utrangerte biler er derfor Autoretur AS et selskap som drives på non-profit-basis. Det vil si at Autoretur ikke kan dele ut eventuelle overskudd til eierne. Autoretur AS skal drifte et system for innsamling og gjenvinning av kasserte kjøretøy – så rimelig som mulig for norske bileiere.