Per 1. januar 2018 var det registrert cirka 200.000 biler med høyenergibatterier i Norge. Et forsvarlig gjenvinningssystem for disse batteriene er på plass.

Norge er episenteret for kjøretøy med elektrisk fremdrift. Elbilpolitikken har sørget for det. Og markedet har ikke tenkt til å kjølne. I 2023 vil det være rundt 500.000 el- hybrid- og ladbare hybridbiler på veiene. Disse kjøretøyene skal gjenvinnes i Autoretursystemet. Anslagsvis vil det bli skrotet cirka 40.000 kjøretøy med høyenergibatterier i 2024.

Siden batteriene er en del av kjøretøyet, slår forskriftene om gjenvinning også inn for høyenergibatteriene. EUs end-of-life vehicles (ELV) definerer materialkretsløpet og gjenvinningskravene som bilimportørene må forholde seg til når bilen skal skrotes og gjenvinnes. Produsentene har ansvar for gjenvinningskretsløpet, det såkalte produsentansvaret.
Og her kommer utfordringen. Høyenergibatterier er ikke som andre batterier. De er ikke i nærheten av startbatteriene vi er vant til fra gammelt av. Startbatteriene gjenvinnes relativt enkelt. Høyenergibatteriene, og da spesielt litium-ion-batterier, er trygge så lenge de står uskadde i kjøretøyet. Men i det øyeblikket bilen skal kasseres er de langt mer komplisert å forholde seg til. Energinivået i dem er dødelig høyt. Brannfaren er stor og flere forskrifter slår inn når de skal demonteres, transporteres og materialgjenvinnes.

Batteriretur Høyenergi AS
Bilimportørenes landsforening, Autoretur AS og Batteriretur AS så denne utfordringen tidlig. Allerede i 2016 etablerte de et selskap og et system for gjenvinning av høyenergibatterier: Batteriretur Høyenergi AS. Et sikkert håndteringssystem for alle norske biloppsamlere. Bilbransjen, Autoretur, Batteriretur, Vegdirektoratet og DSB har sammen satt ned en arbeidsgruppe for å se hvordan håndteringen av batteriene kan skje i fremtiden.

Slik behandles batteriene etter bruk

Batteriretur hadde gjennom flere år gjort praktisk forskning rundt høyenergibatteriene. Ved sitt anlegg i Sandefjord utarbeidet Batteriretur sikkerhetsrutiner, manualer – i det hele tatt – verdensledende kompetanse på håndtering av høyenergibatterier fra bil. Forskningen og kompetanseutviklingen skjer i samarbeid med norsk myndigheter. For bilimportørene og Autoretur var dette et velfungerende ekteskap. Autoretur samler inn norske, kasserte biler på vegne av bilimportørene (produsentansvaret), Batteriretur vet hvordan man forsvarlig skal håndtere batteriene.

Utfordrende
Høyenergibatterier inneholder så mye energi at de defineres som et elektrisk anlegg. De som skal håndtere slike batterier må altså i prinsippet være utdannet elektrikere. For å gjøre det enda mer komplisert: Når man frakter batteriene til eller fra biloppsamlerne, slår enda en forskrift inn: Forskriften om transport av farlig gods. Bilbransjen og bransjeaktørene fant en løsning: Hele biloppsamlingsbransjen må på kurs. Alle biloppsamlere i landet er derfor sendt på kurs, eller skal på kurs, om hvordan man forskriftsmessig tar hånd om høyenergibatteriene.

Hvis det tar fyr i batteriet, er det ikke lett å slukke det. Det er tilnærmet umulig. Heldigvis skjer det sjelden uhell.

Systemet
La oss ta et eksempel. En elbil skal kasseres. Den kommer til biloppsamlingsplassen. Biloppsamlerne lager en statusrapport på batteriet. Statusrapporten vil gi en indikasjon på om batteriet kan demonteres på stedet, eller om man må ringe spesialister hos Batteriretur Høyenergi.

Hvis batteriet er sikkert å demontere ut av bilen, gjøres det på biloppsamlingsplassen med alle de sikkerhets-tiltakene som skal til for å jobbe på et høyenergibatteri. Deretter pakkes batteriet forsvarlig for transport (transport av farlig gods), så transporteres det til Batteriretur Høyenergi AS. Transporten medfører ingen utgifter for biloppsamlerne. Tvert i mot garanterer dette systemet for at alt skjer etter lover og regler. Og ikke minst, at det ikke skjer uhell – som koster mye penger!
Når batteriet kommer til Batteriretur Høyenergi AS, går det gjennom en rekke rutinesjekker før det demonteres. Et fremdriftsbatteri består av mange celler. Disse pakkes forsvarlig og sendes gjerne med spesialtransport til material og energigjenvinning iht alle lover og forskrifter. De andre materialene i batteriet, metall, kabler, plastdeler og så videre, sorteres på vanlig måte. De går til ordinær gjenvinning.

IKKE GJØR DETTE

Batteriretur Høyenergi sikrer dermed at alle forskrifter, lover og regler om demontering, transport og gjenvinning av høyenergibatterier blir gjort ihht forskriftene.
Flere bilimportører og biloppsamlere har allerede gjort avtale med Batteriretur Høyenergi AS om dette kretsløpet.

– Bekymringen vår er at det foregår et uregistrert salg av batterier fra skadede biler.
At det selges og håndteres kritisk skadede batterier i markedet, kan fort føre til ulykker
Dag Albertsen er plassjef for Batterireturs stasjon i Sandefjord

Sandefjord
Dag Albertsen er plassjef for Batterireturs stasjon i Sandefjord og en av nestorene innen håndtering av høyenergibatterier. På grunn av pionerarbeidet Batteriretur har gjort i Sande- fjord, får de stadig besøk fra hele verden for å se hvordan nordmenn har løst utfordringen med gjenvinning av høyenergibatterier.
– Vi får ikke de store volumene slike batterier ennå, forteller han.
– Det er stabilt. Mellom 1.000 og 1.500 per år. Mange av batteriene er skadede batterier. Eller utslitte batterier innenfor kjøretøyets garanti. Vi får noen batterier hver dag. Vi er også land og strand rundt for å hente batterier. Vi tar alt som dukker opp i markedet, sier han. – Heldigvis har vi ikke hatt noen avvik. Ingen branner, ingen uhell. Dette er svært viktig for oss når vi for eksempel jobber med kritisk skadede batterier.

Albertsen stresser dette med sikkerhet.
– Bekymringen vår er at det foregår et uregistrert salg av batterier fra skadede biler. At det selges og håndteres kritisk skadede batterier i markedet, kan fort føre til ulykker sier han.

 

 

– Batteriretur ruster selskapet for å være klare til å utføre sikker håndtering av de store mengdene brukte høyenergibatterier.
Fredrik Andresen er daglig leder i AS Batteriretur og i Batteriretur Høyenergi AS

Ruster for fremtiden
– Batteriretur ruster selskapet for å være klare til å utføre sikker håndtering av de store mengdene brukte høyenergi-batterier som denne utviklingen medfører, skriver Batterireturs daglig leder, Fredrik Andresen i en pressmelding.

Selskapet har allerede gjort avtaler om batterihåndteringen med en rekke bilimportører og produsenter. – Med disse avtalene på plass vil Batteriretur igangsette fase to med videre utbygging av vårt nye anlegg på Borg Havn i Fredrikstad. Ved det nye enheten skal vi demontere elbil-batteriene som er definert som trygge og vi holder blant annet på med et robotiseringsprosjekt for å utrede mulighetene for en delvis robotisert demontering av batteriene. Fase to er forholdsvis plasskrevende og det er aktuelt med et bygg på rundt 10.000 kvadratmeter som skal kunne ta imot opp mot 15.000 tonn elbil-batterier fra 2023, skriver Andresen.

Kilder:
Norsk elbilforening
Batteriretur/Avtaler i havn og flytting iverksatt!
European Commission/ELV
Forskrift om landtransport av farlig gods
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Elbil – lading og sikkerhet
autoretur.no/batterisikkerhet