Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
Hvis det brenner

Brann i et høyenergi fremdriftsbatteri krever spesielle tiltak.

En eventuell brann i batteriet i en elbil eller ladbar hybrid er ikke mulig å slukke. Det er derfor helt nødvendig at du gjør følgende når ulykken er et faktum:

  • Prøv å parkere bilen langt fra folk og bygninger.
  • Ikke forsøk å slukke brannen selv.
  • Gå bort fra kjøretøyet og lag en sikker sone for publikum.
  • Ring brannvesenet og informer at kjøretøyet har fremdriftsbatterier, hvilket bilmerke og hvilken modell. Da vet brannvesenet hva de må forholde seg til når de kommer til stedet.

VIKTIG! Hvis batteriet på en elbil begynner å ryke / brenne i forbindelse med et uhell, må man ikke puste inn røyken! Normalt er det fluorforbindelser i elektrolyttene, man må fortest mulig vekk fra røyken.

 

Ikke slukk selv!

Har det først tatt fyr i et høyenergi fremdriftsbatteri, er det ikke mulig for deg som privatperson å slukke. Den eneste løsningen er å la batteriet brenne helt ut.
I mange tilfeller tar det over et døgn før batteriet er slukket.

Du skal med andre ord ikke forsøke å slukke brannen!

 

Kan begynne å brenne senere

Har et kjøretøy med høyenergi fremdriftsbatterier vært ute for en ulykke, kan det oppstå brann i batteripakken lenge etter uhellet. Dette kan skje hvis batteripakken, eller cellene er fysisk skadet under uhellet. Den elektrokjemiske reaksjonen som starter brannprosessen, kan skje lenge etter den fysiske skaden på batteripakken.

Brann i en el- eller ladbar hybridbil er annerledes enn i en tradisjonell bil. For at det skal oppstå en brann i en diesel- eller bensinbil må den antennes fra en ekstern kilde. I en bil med høyenergi fremdriftsbatteri kan batteriene selv produsere varme og kortslutte internt.

Brann i fremdriftsbatterier kan skyldes:

  • Overlading av batteripakken
  • Skade på batteripakken
  • Oppvarming av batteripakken

 

Godkjente kurs

Redningsarbeidere vil etter hvert være kurset i batterislukkingsarbeid, f. eks. «Sikker håndtering av El-bil & Hybrid», som også omfatter den branntekniske delen av kjøretøyet med høyenergi fremdriftsbatterier.

 

El- og ladbare hybridbiler er ikke mer utsatt for brann enn biler med vanlig drivstoff.

 

Kilder:

Wurth/BKK

DSB

«Brann i elektrisk bil» av Siril Hegén Agerup og Lisa Schei Blikeng (Høgskolen Stord/Haugesund)

Flere
artikler