Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
Slik blir deler av bilen til kumlokk

I 2017 samlet Autoretur AS og samarbeidspartnerne inn omtrent 107.000 tonn skrapjern fra 143.664 kassert biler i 2017. Noe av dette ble til helt nye kumlokk hos Ulefos Jernværk.
(Se film nederst i artikkelen)

I Autoreturs landsdekkende nettverk samles, sorteres og gjenbrukes det mange forskjellige materialer fra kasserte kjøretøy, plast, aluminium, diverse væsker og mye annet. Men få materialer har en så direkte vei fra kassert bil til nytt produkt som skrapjern.

LES MILJØRAPPORT


Rives i filler
Etter at bilen har kjørt sine siste mil og er levert inn hos en av de rundt 140 norske biloppsamlingsplassene under Autoretur-paraplyen, blir den miljøsanert, flatpakket og sendt videre til en av Autoreturs hovedoperatører, Bilgjenvinning AS, Norsk Gjenvinning Metall AS og Bilretur AS.
Hovedoperatørene har et nettverk av fragmenteringsverk som tar i mot den flatpakkede bilen.
Kjøretøyet sendes inn i fragmenteringsverket og kvernes og rives i filler. Materialene kommer ut på den andre siden, ferdig sortert etter materialtype. I en av haugene havner skrapjern fra for eksempel stålfelger.

LES MER OM GJENVINNING AV BIL

Henter gjenbrukt materiale
Fragmenteringsverket har nå en råvare som kan selges. For eksempel skrapjern.
Og det er her den tradisjonsrike bedriften Ulefos Jernværk kommer inn i bildet.

Prosessmetallurg Thorstein Jacobsen Stedje hos Ulefos Jernværk

Fra Ulefoss går det stadig lastebiler til flere av disse fragmenteringsverkene. De laster skrapjernet fra haugene og kjører det til Ulefoss hvor skrapet skal forvandles til kumlokk, rister og annet gategods du kan se hvis du retter blikket ned neste gang du er utendørs.
– Mye av råvarene vi bruker hos oss, kommer fra kasserte biler, sier prosessmetallurg Thorstein Jacobsen Stedje hos Ulefos Jernværk.
– For oss er det en fin mulighet som en miljøbedrift å raskt og enkelt kunne hente råvarer til vår produksjon, sier han.

 

 


Rett til smelting
Det er ikke lange veien fra skrapjern til nytt produkt. Stedje forteller at de plukker skrapmetall som passer til den kvaliteten produktet krever. Det tilsettes legeringsinnhold men så er det rett i ovnen for smelting.
Skrapjernet går med andre ord rett fra lastebilen til smelteovnen før det etterhvert flytende metallet fylles i kumlokkformene, kjøles ned og sandblåses med stålkuler. Etter kort tid kommer det ut et flunkende nytt kumlokk som bare for kort tid siden var en del av en kassert bil. (Se film under)

 

Denne raske, men fullstendige gjenvinningssyklusen, er et eksempel av mange på hvordan gjenvinning av materialer fra kasserte biler foregår i Norge.

Flere
artikler